BRON
Hieronder volgt een fragment uit het nieuwe boek Geld komt uit het niets
van Ad Broere. Het boek is eerder dan voorzien leverbaar vanaf vandaag,
21 november 2012 onder meer via de onafhankelijke webwinkel Orongo en bij Frontier Bookshop in Amsterdam. Geld komt uit het niets
is het eerste Nederlandstalige boek dat de financiële goocheltrucs van
de geldelite uit de doeken doet en dat tevens de richting aangeeft,
waarin oplossingen voor de crisis kunnen worden gevonden. Het boek telt
322 pagina’s en is geïllustreerd met toepasselijke cartoons van Jos
Collignon en Hein de Kort.
De volgende vragen worden regelmatig aan mij gesteld op lezingen en door lezers van de artikelen op www.adbroere.nl en
mijn boeken: ‘Wat moeten we, wat kan ik doen als de euro, de dollar
etc. het laten afweten? Komen we niet in een enorme chaos terecht? In
wat voor wereld leven we dan?’
De gedachte dat de pinautomaat leeg is
en dat lonen niet meer worden uitbetaald, is voor velen een nachtmerrie
achtige gedachte. Toch is dit in landen zoals Argentinië en Griekenland
al een realiteit geworden. De ontreddering en de chaos die op de crisis
in deze landen volgden, heb ik in dit boek beschreven. In beide
gevallen bleek, dat het ontbreken van een goed alternatief de problemen
verergerde.
Als er bijvoorbeeld een goed werkend bartersysteem met
landelijke dekking zou zijn geweest, dan had men daarop kunnen
overschakelen om tenminste in de primaire levensbehoeften te kunnen
blijven voorzien. Er werden na het uitbreken van de crisis wel
initiatieven genomen, maar in de chaos en onzekerheid van dat moment
lukte het niet om deze goed tot ontwikkeling te laten komen. Bovendien
blijkt steeds weer opnieuw dat de verslaafdheid aan geld een blokkade
vormt om van de nood een deugd te maken en om de kans die de crisis
biedt op echte vernieuwing van de economie met beide handen aan te
grijpen.
Voor
veel Nederlanders is het haast onvoorstelbaar dat hier hetzelfde zou
kunnen gebeuren als in Griekenland en Argentinië. Ook is het moeilijk om
een beeld te vormen bij een werkloosheidspercentage van 25% in Spanje,
dat is dus een op de vier van de Spanjaarden, of van de 15% van de
Amerikanen die onder de armoedegrens leven, of van de enorme
tentenkampen waarin dakloze Amerikanen hun onderkomen moeten zoeken. En
dan heb ik het nog over het ‘rijke’ westen en niet over de enorme
armoede in Afrika, Zuid Amerika en Azië.
Als u eerlijk bent dan weet u
dat u -en met u vele anderen- uw geweten sust met de gedachte dat deze
massa’s verliezers zijn, die hun kansen niet hebben gepakt en die hun
lot toch wel voor een belangrijk deel aan zichzelf te wijten hebben. We
zijn vaak zo arrogant. Als het goed gaat hebben we het zelf gedaan en
als het slecht gaat is het onze eigen schuld. Vergeet het, de verliezers
zijn meestal slachtoffers van het financiële stelsel dat in handen van
die hele kleine minderheid overal op de wereld zijn destructieve werk
doet.
Als een crisis ergens in alle hevigheid losbarst, dan
blijkt het ‘ieder voor zichzelf’ steeds weer de hoogste werkelijkheid te
zijn. Daarom kom ik bij herhaling terug op de noodzaak van een
verandering in onze bewuste houding met betrekking tot geld en bezit.
Het gaat om de paradigmaverschuiving van het centraal stellen van geld
naar het centraal stellen van mensen. Als geld niet langer het
uitgangspunt is, dan is de afhankelijkheid ervan ook verdwenen. Wij zijn
tot op het bot geïndoctrineerd met de gedachte dat alles om geld gaat.
Paradoxaal genoeg leeft deze indoctrinatie niet alleen bij mensen die
veel geld bezitten, maar ook -juist ook- bij mensen die het niet of
nauwelijks hebben.
Naarmate de eerder genoemde
paradigmaverschuiving bij steeds meer mensen een feit wordt, is de kans
op een verandering ten goede groter. Het moet echt uit ons zelf komen.
Een antwoord op de vraag wat u kunt doen is dat u zich gaat oriënteren
op de initiatieven die al overal worden genomen en waarvan ik er enkele
heb genoemd in dit boek. Door hieraan mee te doen maakt u ze sterker en
meer levensvatbaar. Als een goed initiatief door heel veel mensen wordt
gedragen, dan wordt het sterk en kan het ons over de crisis heen tillen.
"Er
is een grote revolutie in het 'klein' aan de hand. We transformeren van
consument naar producent. Van energievoorziening tot verzekering, alles
wordt kleinschalig en lokaal. In Tegenlicht het revolutionaire antwoord
op de wereld van de multinationals. Na de industriële en de digitale
revolutie staan we aan het begin van een nieuwe; de energie revolutie.
Steeds meer mensen laden het dak van hun huis vol met zonnepanelen of
kopen samen een windmolen om zo minder afhankelijk te worden van grote
energieleveranciers. We maken onze eigen stroom en onze woonwijk wordt
een energiemaatschappij. Het energieoverschot wordt verkocht en zo maakt
de hele buurt winst, zoals dat nu al op het Deense eiland Samsø
gebeurt.
Maar als we de energiemarkt kunnen decentraliseren, wat kunnen
we dan nog meer? Waarom ook niet de zorg of onze verzekeringen in eigen
hand nemen? Het revolutionaire antwoord op het doorgeslagen
multinationale kapitalisme en de mogelijke overgang naar een ander,
socialer systeem. In 'Power to the People' brengt regisseur Sabine Lubbe
Bakker bezoeken aan het 'energiepositieve' Samsø (waar zij wordt
rondgeleid door initiatiefnemer Søren Hermansen), aan Texel Energie -dat
streeft naar energieonafhankelijkheid in 2020-, aan Grunneger Power,
één van de meest succesvolle energiecoöperaties en aan de Utrechtse
bedenkers van het 'broodfonds', een nieuwe collectieve kijk op
arbeidsongeschiktheid.
Marjan Minnesma van stichting Urgenda verklaart
waarom de beweging van onderop nu ook in Nederland overal opduikt. En de
Amerikaanse econoom Jeremy Rifkin, al jarenlang voorvechter van
verduurzaming, voorspelt dat het burgerkapitalisme binnen twee jaar onze
wereld zal veranderen. Het devies: doe het zelf, doe het samen."
VPRO Tegenlicht 8 oktober 2012
Via
de media krijgen wij een beeld van hoe het leven er uit kan zien als we
genoeg geld zouden kunnen uitgeven. Het probleem van verreweg de
meesten is, dat het inkomen amper genoeg is om de gewone uitgaven te
kunnen betalen. Dankzij de uitvinding van de creditcard kunnen we echter
toch die vakantiereis maken, het dure horloge of de kleding en schoenen
aanschaffen die we ons in veel gevallen niet kunnen permitteren.
Wij
zijn vanzelfsprekend in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor de
instandhouding van het consumentisme. Het uit de hand gelopen
consumentisme houdt de cyclus van productie, verkoop, consumptie en het
uiteindelijke dumpen van het product gaande. Het leidt tot uitputting
van de natuurlijke hulpbronnen en creëert een groeiende en vaak giftige
afvalberg.
Het
is ernstig wat we onze aarde aandoen. Alle natuurlijke hulpbronnen
worden geofferd op het altaar van het consumentisme. Van alle zaken die
we kopen, wordt 95% binnen 5 jaar weggegooid. Mede dankzij de haast
krankzinnige technologische ontwikkeling van onder andere computers,
tablets, gsm’s, high definition/blu-ray/3d apparatuur, draadloze
applicaties en dergelijke groeit de afvalberg gestaag. Dit wordt ook nog
eens in de hand gewerkt door de producent die een ‘oud’ toestel na vijf
jaar niet langer ondersteunt, door geen vervangende onderdelen meer
voor dat type aan te bieden.
Het consumentisme heeft ons
collectief krankzinnig gemaakt. Persoonlijke schulden, grote financiële
problemen, privé faillissementen en verlies van eigendom komen hieruit
voort. ‘Koop nu en betaal later.’, ‘maak je geen zorgen, je mag je
kredietkaart gebruiken’ en ‘neem een tweede hypotheek op je huis’ zijn
methodes waarmee ons koopgedrag wordt gestimuleerd.
Als sociaal
verantwoordelijke consumenten, zouden we ons bewust moeten zijn waarvan
een product gemaakt is, vanwaar het afkomstig is en of er kinderarbeid
of absurd lage lonen aan te pas zijn gekomen. Het is echt onze
verantwoordelijkheid om de waanzin van bedrijven te stoppen in hun
zoektocht naar steeds lagere productiekosten, daarbij volkomen voorbij
gaand aan het menselijk welzijn, de grondstoffen en het milieu.
Zolang
we ons succes nog afmeten aan het materiële bezit komt er echter geen
eind aan de stroom van afval, initiatieven zoals cradle-to-cradle ten
spijt. Dus ook hier geldt dus dat de verandering begint met een andere
houding van onszelf ten opzichte van consumptie. De consument heeft
daarmee een grote, lang niet altijd goed onderkende macht: de consument
bepaalt als het erop aankomt wat de industrie aanbiedt. Let er maar op
hoeveel als duurzaam aangeprijsde producten er worden aangeboden, wat
de inhoud hiervan ook mag zijn, want duurzaam verkoopt. Het is in elk
geval een signaal dat er iets aan het veranderen is. De volgende stap
moet zijn, dat de industrie auto’s, wasmachines, verwarmingsinstallaties
enz. gaat aanbieden, die werkelijk het milieu niet belasten en die
werken op energie die, anders dan fossiele brandstoffen, niet eindig
is.
Bij die volgende stap hoort ook het stimuleren van lokale
bedrijvigheid. Mensen functioneren het beste als ze met elkaar op een
zinvolle manier kunnen samenwerken. In de film Economics of Happiness
wordt dit getoond. Daarom zijn initiatieven, waarbij mensen met geld
ondernemers financieren, die kunnen en willen bijdragen aan een
succesvolle lokale of regionale economie zo belangrijk.
Crowdfunding
staat in Nederland nog in de kinderschoenen, maar is sterk in opkomst.
Bij die manier van fondsenwerven proberen mensen via internet
particulieren te enthousiasmeren om geld in projecten te steken.
"Sinds
1 januari 2011 zijn meer dan tachtig Nederlandse projecten van start
gegaan die zijn medegefinancierd door crowdfunding. In de eerste helft
van 2011 is er ongeveer 750.000 euro verzameld via Nederlandse sites.
Dat blijkt uit een rondgang van crowdfunding-onderzoekers langs de
Nederlandse crowdsourcing-sites. Via buitenlandse sites is er door
Nederlanders naar schatting nog een hetzelfde bedrag opgehaald.
Bij
crowdfunding proberen mensen in een vastgestelde termijn het benodigde
bedrag binnen te halen. De particulieren die doneren, krijgen daar in
sommige gevallen geld voor terug. In andere gevallen gaat het om een
gift.
De afgelopen maanden zijn verschillende internetplatforms
gestart of verder gegroeid. Zo zijn er crowdfundingplatforms in de
kunst, voor goede doelen, ZZP’ers en MKB ondernemers."
Bron: NOS
Ondernemers,
die bij banken en investeerders stuiten op overspannen
winstverwachtingen en het wantrouwen naar iets wat nog niet bekend is,
kunnen met crowdfunding op weg worden geholpen. Een andere mogelijkheid
bieden de in opkomst zijnde webplatforms die investeerders en
ondernemers bij elkaar brengen. Het bijzondere van deze platforms is dat
er wordt gezocht naar mensen met geld, die sociale winstgevendheid
minstens zo belangrijk vinden als financiële winsten, zo niet
belangrijker.
Deze investeerders zijn de financiers van ondernemers, die
een vernieuwende impuls aan de economie kunnen geven op het gebied van
energievoorziening, gezondheidszorg, natuurlijke medicijnen, huizenbouw,
voeding en nog veel meer. Hierdoor krijgt ook een type ondernemer de
kans om in het spoor van mensen zoals Semler en Bader een vernieuwing in
het ondernemen door te voeren. Zo kunnen bedrijven ontstaan waarin
mensen plezierig met elkaar samenwerken en naar hun werk en kwaliteiten
worden beloond.
In het Chinees wordt crisis uitgedrukt met twee
karakters, die gevaar en kans betekenen. Het gevaar van de crisis is in
dit boek uitgebreid belicht. Het komt vooral vanuit het financiële
stelsel en van degenen die dit voor hun eigen doeleinden exploiteren. Ik
heb u veel bewijzen in handen gegeven dat dit geen complottheorie is,
maar de naakte waarheid. Voor de kans die ons op een presenteerblad
wordt aangeboden door de vele pioniers van een menselijke economie
hoeven we ons alleen maar open te stellen.
(c) Ad Broere
Geen opmerkingen:
Een reactie posten