Het verhaal van Instagram
Deze week werd er wereldwijd een heftige discussie gevoerd, toen
fotodienst ‘Instagram’, dat voor ruim US$ 1 miljard werd gekocht door
Facebook, ‘gewijzigde voorwaarden’
op zijn website had gezet. Facebook-dochter Instagram produceert gratis
software (via app’s of mobiele telefoons) om foto’s eenvoudig onderling
uit te wisselen. Het verbaasde vriend en vijand, dat Facebook in al
haar enthousiasme ruim 1 miljard US$ over had voor een ‘foto-app’..!
Want hoe ging Facebook dit in hemelsnaam terugverdienen..?
Maar nu blijkt welke andere ‘drive’ erachter zat. Vandaar ook die nieuwe
voorwaarden, waarin wordt gemeld dat het netwerk (dus inclusief
Facebook!) ongevraagd informatie en foto’s van gebruikers kan verkopen
aan adverteerders..!
En wie dat niet wil, heeft een maand om zijn
account op te zeggen…
Na een storm van protest wereldwijd, was het Instagram-oprichter
Kevin Systrom, die zich gedwongen zag om via de pers te reageren. Hij
schreef een open brief waarin hij meldde dat het bedrijf (Instagram)
niet duidelijk genoeg was geweest. Iedereen moest beseffen dat de foto’s
toch écht van de gebruikers zouden blijven. Maar dat was natuurlijk een
lepe zet van deze meneer Systrom, want daarmee is gebruik door
commerciële partijen natuurlijk nog niet van de baan..! Hij vertelde dus
opzettelijk maar het halve verhaal om de andere helft te maskeren..!
Opnieuw werd Instagram door de mangel gehaald en het lijkt erop,
nogmaals, dat de slapende honden zijn gewekt..!
Europese wetgeving is anders..
Het is duidelijk dat Facebook niet dezelfde truuks uit kan halen in
Europa zoals in de VS. Het gerotzooi met privacyregels, zoals met haar
dochterbedrijf ‘Instagram’, mag in Amerika, maar is in Europa een ander
verhaal. Daar is het verboden dat je tegen je klanten eigenlijk roept
dat ze mogen ‘slikken of stikken’. Er dient in Europa een dienst
aangeboden te worden, een alternatief dus aangereikt, voor die klanten
die niet willen dat hun persoonsgegevens door anderen worden gebruikt.
Bovendien kan het ook niet zo zijn dat gebruikers niet nadrukkelijk
toestemming geven, vóórdat hun gegevens worden gebruikt voor allerlei
toepassingen die het bedrijf heeft gepland.. En juist dit aspect van
Europese wetgeving ondermijnt het verdienmodel van sociale netwerken
zoals Facebook.Maar ook het steeds groeiende gebruikersverzet zorgt
ervoor dat sociale media minder hard groeien dan wat ze hun
investeerders hebben voorgespiegeld.
Lokke Moerel is advocaat bij De Brauw Blackstone Westbroek en hij
begrijpt de reactie van Instagram heel goed. In een artikel in het
Financiële Dagblad laat hij weten: ‘Onder Amerikaans recht mag op
privacygebied bijna alles, behalve misleiden over de privacyvoorwaarden.
Dan kun je van de US Federal Trade Commission een vette boete krijgen.
Facebook is al eens aangepakt. Maar ook in de VS, waar veel mag, krijgen
ook boze gebruikers heel veel voor elkaar, omdat die vinden dat je niet
zomaar hun privacy mag schenden, door persoonlijke data te gebruiken”
Daar komt nu dus inmiddels ook nog bij, dat ook nationale en Europese
toezichthouders nadrukkelijk de schijnwerpers lijken te gaan richten op
sociale netwerken. En ook softwaregigant als Microsoft ontkomt daarbij
niet aan deze toezichthouders, want het is hier de Franse
toezichthouder, die Microsoft op de korrel heeft. Dáár waar al eerder
van Google werd geëist dat gebruikers van softwarediensten, bezwaar
moeten kunnen maken tegen de handel in hun gegevens.
En ook de Duitse toezichthouder is met privacyschendingen bezig; zij
wil dat Facebook-gebruikers een ‘nick’ (nepnaam) mogen en kunnen
gebruiken, iets wat de Facebook-voorwaarden feitelijk verbieden.
Facebook wil namelijk dat je volledig openheid van zaken geeft… Wat
hebben zij aan een nickname..? Dus niet zo vreemd, als je bedenkt dat
het hen om niets anders te doen is dan een gezellig keuvelhoekje
inrichten..!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten