maandag 24 december 2012

Het verhaal van Instagram

Het verhaal van Instagram
Deze week werd er wereldwijd een heftige discussie gevoerd, toen fotodienst ‘Instagram’, dat voor ruim US$ 1 miljard werd gekocht door Facebook, ‘gewijzigde voorwaarden’ op zijn website had gezet. Facebook-dochter Instagram produceert gratis software (via app’s of mobiele telefoons) om foto’s eenvoudig onderling uit te wisselen. Het verbaasde vriend en vijand, dat Facebook in al haar enthousiasme ruim 1 miljard US$ over had voor een ‘foto-app’..! Want hoe ging Facebook dit in hemelsnaam terugverdienen..?

Maar nu blijkt welke andere ‘drive’ erachter zat. Vandaar ook die nieuwe voorwaarden, waarin wordt gemeld dat het netwerk (dus inclusief Facebook!) ongevraagd informatie en foto’s van gebruikers kan verkopen aan adverteerders..!

En wie dat niet wil, heeft een maand om zijn account op te zeggen…
Na een storm van protest wereldwijd, was het Instagram-oprichter Kevin Systrom, die zich gedwongen zag om via de pers te reageren. Hij schreef een open brief waarin hij meldde dat het bedrijf (Instagram) niet duidelijk genoeg was geweest. Iedereen moest beseffen dat de foto’s toch écht van de gebruikers zouden blijven. Maar dat was natuurlijk een lepe zet van deze meneer Systrom, want daarmee is gebruik door commerciële partijen natuurlijk nog niet van de baan..! Hij vertelde dus opzettelijk maar het halve verhaal om de andere helft te maskeren..! Opnieuw werd Instagram door de mangel gehaald en het lijkt erop, nogmaals, dat de slapende honden zijn gewekt..!

Europese wetgeving is anders..
Het is duidelijk dat Facebook niet dezelfde truuks uit kan halen in Europa zoals in de VS. Het gerotzooi met privacyregels, zoals met haar dochterbedrijf ‘Instagram’, mag in Amerika, maar is in Europa een ander verhaal. Daar is het verboden dat je tegen je klanten eigenlijk roept dat ze mogen ‘slikken of stikken’. Er dient in Europa een dienst aangeboden te worden, een alternatief dus aangereikt, voor die klanten die niet willen dat hun persoonsgegevens door anderen worden gebruikt.

Bovendien kan het ook niet zo zijn dat gebruikers niet nadrukkelijk toestemming geven, vóórdat hun ­gegevens worden gebruikt voor allerlei toepassingen die het bedrijf heeft gepland.. En juist dit aspect van Europese wetgeving ondermijnt het verdien­model van sociale netwerken zoals Facebook.Maar ook het steeds groeiende gebruikersverzet zorgt ervoor dat sociale media minder hard groeien dan wat ze hun investeerders hebben voorgespiegeld.

Lokke Moerel is advocaat bij De Brauw Blackstone Westbroek en hij begrijpt de reactie van Instagram heel goed. In een artikel in het Financiële Dagblad laat hij weten: ‘Onder Amerikaans recht mag op privacygebied bijna alles, behalve misleiden over de privacyvoorwaarden. Dan kun je van de US Federal Trade Commission een vette boete krijgen. Facebook is al eens aangepakt. Maar ook in de VS, waar veel mag, krijgen ook boze gebruikers heel veel voor elkaar, omdat die vinden dat je niet zomaar hun privacy mag schenden, door persoonlijke data te gebruiken”

Daar komt nu dus inmiddels ook nog bij, dat ook nationale en Europese toezichthouders nadrukkelijk de schijnwerpers lijken te gaan richten op sociale netwerken. En ook softwaregigant als Microsoft ontkomt daarbij niet aan deze toezichthouders, want het is hier de Franse toezichthouder, die Microsoft op de korrel heeft. Dáár waar al eerder van Google werd geëist dat gebruikers van softwarediensten, bezwaar moeten kunnen maken tegen de handel in hun gegevens.

En ook de Duitse toezichthouder is met privacyschendingen bezig; zij wil dat Facebook-gebruikers een ‘nick’ (nepnaam) mogen en kunnen gebruiken, iets wat de Facebook-voorwaarden feitelijk verbieden. Facebook wil namelijk dat je volledig openheid van zaken geeft… Wat hebben zij aan een nickname..? Dus niet zo vreemd, als je bedenkt dat het hen om niets anders te doen is dan een gezellig keuvelhoekje inrichten..!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten