maandag 24 december 2012

Over Beatrix en kersttoespraak - columnist Arjen Lubach

'Daar zit Beatrix dan, louter bij de gratie van onze zucht naar een sprookjeswereld'

OPINIE - Arjen Lubach − 24/12/12, 13:55 
 
 
 © ANP. Koningin Beatrix tijdens haar 32e kerstrede vorig jaar. 
 
column  

Het zou aardig zijn als Beatrix haar kersttoespraak zou gebruiken om een wat menselijker kant van haar gedateerde functie prijs te geven, schrijft columnist Arjen Lubach. 'Lieve mensen. Met mij gaat het lekker-lekker.'
 
Morgen spreekt koningin Beatrix ons toe vanuit Paleis Huis Ten Bosch, een paleis dat eigendom is van de Staat en dat sinds 1980 door Beatrix wordt gebruikt als woonverblijf. Onlangs werd bekendgemaakt dat de Oranjezaal uit het paleis (bekend van het NOS-toneelstuk 'De dubbele beëdiging van het huidige kabinet') zou worden nagebouwd in de Grote Kerk in Den Haag. De koningin had persoonlijk toestemming gegeven om de zaal na te laten maken. Dat vond ik opmerkelijk. Wat heeft zij er over te zeggen? Waarom werd dit zo expliciet gemeld? Het gaat om een replica van een historische zaal in een gebouw dat niet van haar is. Ik had het begrijpelijker gevonden als de baas van de Rijksgebouwendienst persoonlijk toestemming had gegeven.

Het is soms moeilijk te zeggen waar de Staat stopt en Beatrix begint. Ook de dingen die Bea morgen vanuit haar exorbitante sociale huurwoning de ether in slingert, vallen onder de ministeriële verantwoordelijkheid en bevatten dan ook vooral een verzameling veilige uitspraken met woorden als verzoening, verdraagzaamheid en geestelijke waarden. Meestal komt Jezus Christus - de profeet van een Nederlandse minderheid - ook even voorbij. We vieren immers zijn verjaardag.

In tegenstelling tot de troonrede is de koningin zelf de hoofdauteur van de kersttoespraak. Het zou dan ook aardig zijn als ze van de gelegenheid gebruik zou maken om een iets menselijker kant van haar gedateerde functie prijs te geven. 'Lieve mensen, met mij gaat het lekker-lekker. Mijn paardrijblessure speelt weer wat op, maar dat geeft me mooi de gelegenheid om seizoen één van 'Borgen' af te kijken.'

Ik kan me daarnaast niet aan de indruk onttrekken dat het uitgestreken kerstgezicht van Beatrix bij steeds meer mensen een lach oproept. Daar zit ze dan, louter bij de gratie van ónze zucht naar een sprookjeswereld, ons verlangen naar de moeder aller reallifesoaps.

Ik zou het met het oog op de kerstgedachte dan ook nog geschikter vinden wanneer de kersttoespraak vooral een woord van dank zou bevatten. Als Beatrix elk jaar op Eerste Kerstdag iets van deze strekking uitspreekt, overweeg ik mijn republikeinse principes voorshands te negeren.

'Vanuit dit overdadige huis wil ik het volk danken voor alle privileges die zij ons als familie al jaren schenkt. Het enige dat ik, mijn voorouders en mijn kinderen daarvoor hebben moeten doen, is geboren worden en blijven ademen. Meer niet. Daar staat dan wel weer tegenover dat ik mijn rol als mascotte al 74 jaar moedig speel. De groteske financiële compensatie maakt dat ik deze kerstdagen een woord van nederigheid wil uitspreken. Bedankt voor al het geld. Bedankt voor het huis en bedankt dat ik nooit in de file hoef te staan. Ik wens u allen een gezegend kerstfeest toe.'

Arjen Lubach is schrijver en cabaretier. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten