In de eerste helft van 2012 besteedde de Nederlandse consument €1 mrd aan duurzaam voedsel. Dat is ruim 23 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit onderzoek van het Landbouw Economisch Instituut (LEI) van de Wageningen Universiteit, in opdracht van het Ministerie van EL&I. Voedsel werd als duurzaam gedefinieerd wanneer het een duurzaam keurmerk of label draagt dat gecontroleerd wordt door een onafhankelijke partij.
Het EKO/Biologisch keurmerk heeft het grootste aandeel in de totale duurzame omzet met 43,6 procent. Het keurmerk van de Dierenbescherming, Beter Leven, kende de grootste stijging met ruim 65 procent. Consumenten gaven €205 mln uit aan voedsel van dit label.
IJs en chocola
Van de verschillende productgroepen was de groei in de verkoop van duurzaam vlees het sterkst, op de voet gevolgd door de categorie ‘overig’ met een groei van 41 procent. Volgens de onderzoekers wordt de groei in deze categorie veroorzaakt door de groeiende populariteit van fair trade ijs en chocola.Het grootste gedeelte van het duurzame voedsel werd in supermarkten verkocht: 65 procent, ten opzichte van 60 procent in dezelfde periode vorig jaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten